Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a transparentnosti
Jednou zo základných úloh Rady pre rozpočtovú zodpovednosť je vypracovanie a predloženie na rokovanie národnej rady správu o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a pravidiel rozpočtovej transparentnosti za predchádzajúci rozpočtový rok.
Cieľom tejto správy je poskytnúť informáciu o tom, či v procese príprav rozpočtu, jeho plnenia a vykázanej skutočnosti boli dodržané všetky pravidlá definované v ústavnom zákone o rozpočtovej zodpovednosti.
Pravidlá rozpočtovej zodpovednosti
- Limit dlhu verejnej správy - Ústavný zákon ustanovuje limit 50% z HDP pre hrubý dlh (s prechodným obdobím od úrovne 60% z HDP). Sankčné pásma sa aktivujú už 10 % z HDP pod ústavným limitom. Sankcie sú odstupňované a kumulujú sa.
- Osobitné ustanovenia pre územnú samosprávu - Ak celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku dosiahne 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a viac, obec alebo vyšší územný celok sú povinní zaplatiť pokutu, ktorú ukladá ministerstvo financií, a to vo výške 5 % z rozdielu medzi celkovou sumou dlhu a 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka. Štát finančne nezabezpečuje platobnú schopnosť a nezodpovedá za platobnú schopnosť obce alebo vyššieho územného celku.
- Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti a limit verejných výdavkov – sleduje sa dodržanie pravidiel výpočtu a zverejnenia ukazovateľov
Pravidlá rozpočtovej transparentnosti
- Výbor pre daňové prognózy najmenej dvakrát ročne vypracúva prognózy daňových a odvodových príjmov, a to do 15. februára bežného rozpočtového roka a do 30. júna bežného rozpočtového roka. Výbor pre makroekonomické prognózy najmenej dvakrát ročne vypracúva prognózy vývoja makroekonomiky, a to do 15. februára bežného rozpočtového roka a do 30. júna bežného rozpočtového roka.
- Subjekty verejnej správy sú povinné zostavovať svoj rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je aj schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky.
- Subjekty verejnej správy sú povinné zverejňovať údaje o rozpočte podľa bodu 1 do 30 dní po schválení ich rozpočtu a do 60 dní po skončení rozpočtového roka.
- Ministerstvo financií najmenej dvakrát ročne zverejňuje prognózy vypracované Výborom pre makroekonomické prognózy a Výborom pre daňové prognózy a to do 15. februára bežného rozpočtového roka a do 30. júna bežného rozpočtového roka.
- Rozpočet verejnej správy obsahuje konsolidovanú bilanciu rozpočtu verejnej správy, stratégiu riadenia štátneho dlhu a údaje o daňových výdavkoch, implicitných záväzkoch a podmienených záväzkoch, jednorazových vplyvoch a o hospodárení podnikov štátnej správy;
- Súhrnná výročná správa Slovenskej republiky obsahuje výšku čistého bohatstva Slovenskej republiky, bilanciu rozpočtu verejnej správy, vyhodnotenie plnenia cieľov stratégie riadenia štátneho dlhu, jednorazové vplyvy a hospodárenie podnikov štátnej správy.
RRZ vypracováva a predkladá na rokovanie Národnej Rady SR každoročne do 31. augusta.
Prvú správu RRZ má povinnosť predložiť do dvanástich mesiacov od zvolenia všetkých členov rady, teda v júni 2013, čím sa splní aj termín do 31. augusta.

Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozp. zodp. a transp. (08/2017)
Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a rozpočtovej transparentnosti hodnotí plnenie pravidiel vyplývajúcich z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti za rozpočtový rok 2016. Ide v poradí o piatu správu a predkladá sa v štandardnom termíne do 31. augusta.

Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozp. zodp. a transp. (08/2016)
Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a rozpočtovej transparentnosti hodnotí plnenie pravidiel vyplývajúcich z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti za rozpočtový rok 2015. Ide v poradí o štvrtú správu a predkladá sa v štandardnom termíne do 31. augusta.

Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozp. zodp. a transp. (08/2015)
Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a rozpočtovej transparentnosti hodnotí plnenie pravidiel vyplývajúcich z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti za rozpočtový rok 2014. Ide v poradí o tretiu správu a predkladá sa v štandardnom termíne do 31. augusta.

Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozp. zodp. a transp. (08/2014)
Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a rozpočtovej transparentnosti hodnotí plnenie pravidiel vyplývajúcich z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti za rozpočtový rok 2013. Ide v poradí o druhú správu a predkladá sa v štandardnom termíne do 31. augusta.

Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozp. zodp. a transp. (06/2013)
Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a rozpočtovej transparentnosti hodnotí plnenie pravidiel vyplývajúcich z ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti za rozpočtový rok 2012. Predkladá sa parlamentu mimoriadne v termíne do dvanástich mesiacov od zvolenia všetkých členov Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Ďalšie správy budú zverejňované už v štandardnom termíne do 31. augusta.